SPOTKANIE PROJEKTOWE ERASMUSA+ W PÓŁNOCNEJ MACEDONII
W dniach 20 – 24 maja 2019 roku, w niewielkim miasteczku Kavadarci w Północnej Macedonii, odbyło się trzecie spotkanie partnerów w ramach realizowanego w szkole projektu ERASMUS+ pt.: „Various methods towards to one goal – Successful Inclusive Education!”.
Projekt ma na celu przeszkolić nauczycieli w nowoczesnych metodach pracy dydaktycznej, aby jeszcze lepiej radzili sobie z indywidualizowaniem procesu nauczania na lekcji i skutecznym włączaniem do niego uczniów z różnego rodzaju dysfunkcjami utrudniającymi im udział w lekcji prowadzonej w „typowy” sposób.
Tym razem warsztaty dla nauczycieli poświęcone były ocenianiu kształtującemu oraz nowoczesnym aplikacjom internetowym aktywnie włączającym uczniów w pracę na zajęciach. Z naszej szkoły brały w nim udział panie: Anna Nowak, Katarzyna Matys, Jolanta Ouada i Joanna Krech. Same zajęcia prowadzone były oczywiście przy pomocy aktywnych metod i zgodnie z zasadami oceniania kształtującego. Wspólne działania oraz możliwość podzielenia się z pozostałymi partnerami swoimi doświadczeniami i pomysłami, zaowocowały wieloma bardzo konstruktywnymi ideami do pracy na lekcjach.
Projekty Erasmus+ charakteryzują się również tym, że gospodarze spotkania starają się również jak najszerzej pokazać gościom specyfikę swojego kraju i regionu. Tak też było i w tym wypadku, podziwialiśmy porastające zbocza winnice, mieliśmy również możliwość zobaczenia miejsca, w którym powstaje słynne macedońskie wino. Uczestniczyliśmy w Majowych Nocach Operowych, oglądając w Narodowej Operze w Skopije „Cyganerię” Giacomo Pucciniego. Zwiedziliśmy również Jezioro Ochrydzkie, leżące na pograniczu Północnej Macedonii i Albanii miejsce wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO.
Program szkoleniowy i kulturalny spotkania był bardzo bogaty, sporo się nauczyliśmy, a przede wszystkim odkryliśmy Macedonię jako przepiękny kraj pogodnych, otwartych ludzi.
Joanna Krech